روزنامه شرق (1400/11/18): ماموریت دشوار احیای اعتبار آلمان

عوامل شاخص چند چیز است، عملکرد بنگاهها، شرایط اقتصاد و تحولات داخل بورس، این سه گروه عامل اصلی شاخص است. همین آخرین ارز اولیهای شهریور ۱۴۰۰ به ۳ و نیم میلیون نفر رسیده است، بورس با اینها ارزیابی می شود، به تعداد کدهای بورسی ارزیابی می شود، البته شاخص هم یکی از عوامل ارزیابی است و وزیر اقتصاد کمترین سهم را در آن دارد، مثلا وزیر وزارت خانه “آ” می خواهد در مورد محصولات خودش قیمت گذاری کند، این شاخص آن گروه را می ریزد، آیا مقصر آن وزیر اقتصاد است؟

حتما نمی آوردم. یک جلسهای بود که تعدادی از فعالان بازار سرمایه داشتند راهکارها را برمی شمردند که در زمان ریزش چگونه حمایت صورت گیرد، یکی از راههای پیشنهادی آنها این بود که مثلا کارگزاریها بتوانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند، البته قبلا می کردند اما بانک مرکزی یک دورهای محدود کرده بود که آن هم به دلیل بخش نامهای بود که ماقبل صادر شده بود و آنها می گفتند که این محدودیتها باید حذف شود و آن هم برای دورهای که ریزش وجود داشت کارگزاریها وام برای خودشان نمی گرفتند بلکه واسط بودند یعنی واسط بودند که وام به خریدار برسد و آنها یک حلقه واسطه بودند.

دولت می آمد و ۲۰ درصد را به یک شکل برمی داشت و مابقی که تا ۳۲ و خردهای می آمد را در تبصرهها در قالب استقراض صفر می کرد. در این زمینه نظرات من خیلی علنی است و این به تبصره ۱۳ قانون بودجه ۸۵ برمی گردد. مسئول تدوین تبصره ۱۳ در سازمان برنامه من بودم. من معتقد هستم دلیلی ندارد ما قیمت بنزین را یک جوری بگذاریم که هرکس می خواهد از در خانهاش تا سرکوچه برود و سبزی بخرد با ماشین برود، به همین دلیل ما در آن بحث اقتصادی نفت یکسری شرایطی در تبصره ۱۳ قانون بودجه ۸۵ که بعد تبدیل به قانون حمل و نقل عمومی شده است، آنجا دقیقا یک ماتریس طراحی کردیم مثلا در سال ۸۵ چقدر اتوبوس به اتوبوسهای تهران اضافه شود، بنابراین من اینجا یک پکیج پیشنهاد می دهم تا مؤثر واقع شود و اگر آن کار را کردیم و سهم حمل و نقل عمومی را ۷۰ درصد کردیم و تکنولوژی ماشینها را به اینجا برسانیم که مصرف بنزین در ۱۰۰ کیلومتر ۶ الی ۷ لیتر بشود.

برای کسانی که با ماشین دور دور می زنند و ماشینهای پرمصرف سوار می شوند لیتری ۳ هزار تومان عددی نیست پس آنها با بالا رفتن قیمت تقاضایشان کاهش پیدا نمی کند، آن چیزی که تقاضا را کاهش می دهد برای کسانی است که کشش قیمتی برایشان مهم است یعنی به عبارتی وقتی قیمت بالا می رود برای آنها یک حساسیت ایجاد می شود، ما زمانی می توانیم این کار را کنیم که باید اول فرصت انتخاب ایجاد کنیم، انتخاب بین حمل و نقل عمومی و حمل و نقل خصوصی و اگر خصوصی را انتخاب کردند، باید بین ماشینهای کم مصرف و ماشینهای پر مصرف انتخاب کنند، یعنی این مجموعه انتخاب باید فراهم باشد و بعد ما این را اعمال کنیم تا روی کاهش مصرف بنزین اثر داشته باشد.

در یکی از بخشهای صحبتتان اشاره کردید زمانی که معاون سازمان برنامه و بودجه بودید به این دلیل با کارت سوخت و افزایش پلکانی مخالفت کردید که معتقد بودید دو قیمتی بودن فسادآور است ولی زمانی که وزیر اقتصاد بودید و دولت آقای روحانی بود شما بنزین را دو قیمتی کردید. در سال ۹۹ درفروردین ماه بازارگردان ۱۷۵ تا داشتند، در ادامه با اجرای آن به ۵۳۰ افزایش یافت و این افتخار من است.

من در مورد قیمت بنزین یک تحلیل و یک پیشنهاد دیگری داشتم و آن را به صورتهای گوناگون در جلسات مطرح می کردم و کتبی هم برای آقای رئیس جمهور فرستادم. یعنی شما موافق افزایش قیمت بنزین بودید؟

ما باید قیمت بنزین را شناور بگذاریم، هرچه در منطقه هست با نرخ ارز تبدیل شود و هر روز در تابلو اعلام شود مثل قیمت سکه که هر روز در تابلو اعلام می شود، ولی شرایطی دارد، وگرنه فشار روی مصرف کننده می شود، بنابراین من در مورد بنزین به جای نرخ، یک پکیج پیشنهاد دارم.

، نرخ دلار به عنوان مبنای تبدیل درآمدهای نفتی به ریال در لایحه بودجه سال 1395 حدود 2997 تومان پیش بینی شده است. ورودی یعنی، به عنوان مثال اگر ما در سال 99 فرضا 10 میلیارد دلار از صادرات نفت ورودی داشتیم یعنی ارز قابل وصول شد، 20 درصد آن یعنی 2 میلیارد برای صندوق بود، ربطی به دوره من ندارد و در ۹۴ تصویب شده است، تنها کاری که من کردم این بود که ایستادم تا اجرایی شود.

خیر، آن یک بحث دیگری است، هر ناشری باید بازارگردان داشته باشد و این قانون قبلی بود که شورای بورس تاکید کرده بود و باید داده می شد، این در دنیا هم مرسوم است و یک چیز من در آوری نیست و اینجا هم همه بنگاهها از جمله بانکها باید بازارگردان داشته باشند، اشکال کار کجاست؟

بنابراین این بحث است اما می خواهم بگویم یک روزی وقتی عدهای می خواستند کد بورسی بگیرند و می گفتند مثلا ۱۰۰ هزار نفر آمده اند و خوشحال بودند و سیستم به بیشتر از ۱۰۰ هزار تا اجازه نمی داد، الان زیر ساخت به گونهای تهیه شده است که تا ۱ میلیون نفر در روز هم می توانند. عرضه اولیها که در سال ۹۷ که شروع کار من بود چقدر بود و بعد به ۵ و نیم میلیون نفر رسید.

این روزنامه میافزاید: در آخرین اجلاسیه سازمان همکاری شانگهای پذیرش عضویت دائمی ایران به تصویب رسید. » کار به آنجا رسید که احمد توکلی عضو اصولگرای مجلس وقت و از حامیان نخست ریاست جمهوری دور اول او، شهریور ۱۳۹۲ در برنامه تلویزیونی پایش، وضعیت حساب ذخیره ارزی را در یک جمله خلاصه کرد؛ «حساب ذخیره ارزی جارو شد». الان یک فضای خالی بزرگ مدیریتی وجود دارد، قانون بازنشستگی را خیلیها با گرفتن مجوز دور زدند.

پس یک درصد ورودی فشار وزارت اقتصاد نبود و قانون بود که وزارت اقتصاد پیگیری کرد تا حاصل شود. «لندر- سانجر» معتقدند که حملات ترامپ به چین یادآور سخنرانیهای او در دوران انتخابات بود. بنا بر گزارشهای متعدد، «بنیاد هریتیج» بیش از دیگر اندیشکدههای آمریکایی در دولت دونالد ترامپ نفوذ کرده و تاثیر میگذارد. از حدود دو ماه قبل رسانههای آمریکایی جوسازی و خبرسازی درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال جاری میلادی را آغاز کرده و موجب تشدید تنش در شرق اروپا شدهاند.

مقامات امنیتی اسرائیل اعتراف کردند که اسرائیل به تنهایی نیاز به سالها زمان دارد تا مهیای چنین حمله ای شود. بسیاری از سیاستمداران ایرانی بر این باورند که با توجه به ترس کشورهای غربی از اتمی شدن ایران (دستیابی به تکنولوژی ساخت بمب) غرب در عمل تنها یک گزینه بیشتر ندارد و آنهم قبول در خواستهای به حق، ولی حداکثری ایران است، چون به درستی بر این باورند که گزینه حمله نظامی فقط یک بلوف توخالی است.

من همیشه این عبارت را به کار می بردم که دو قیمتی شدن یعنی ایجاد روزنه فساد. اما سیاست خارجی ایران وارد مراحل بعدی یعنی تولید ثروت و قدرت نشده است و بدین صورت سیاست خارجی صرفاً در حوزه های امنیتی عمل کرده و به حوزه های اقتصادی، تجاری، صادرات گسترده، ورود در بازارهای فن آوری و بازارهای سرمایه وارد نشده است.

کاملا درست است. کلا ورود به بازار سرمایه دو روش دارد که یکی مستقیم و دیگری غیر مستقیم است. در ورود مستقیم کاری که سازمان بورس کرد این بود که برای حدود ۲ میلیون شمارهای که برای کد بورسهای جدید بود یک فعالیتهای ترویجی تعریف کرده بود (با پیامک) و به آنها آموزش می داد، من هم عرض کردم که هرکجا فرصت برایم فراهم می شد، نکات حساسیتی که داشت را بیان می کردم.

96- متوسط تخلیه و بارگیری كالای كانتینری در دولت نهم و دهم سالانه 2 میلیون و 300 هزار Teu است كه نسبت به پایان سال 83 (یك میلیون و 345 هزار Teu) معادل 71 درصد رشد داشته است.

هم چنین چگونگی توزیع جغرافیایی جمعیت،میزان سواد،مهارت تکنولوژیک ،آهنگ رشد جمعیت و تناسب آن با رشد اقتصادی و توان بالقوه و بالفعل اقتصادی،ذخیره ی کافی موادغذایی کشورها نیز نقش مؤثر در سیاست خارجی کشورها دارد. نگاه جامع و کامل دین اسلام به انسان و جهان آن را برای اداره جوامع بشری و تنظیم رابطه و تعامل آنها با یکدیگر مناسب ساخته است.

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران الگوی عملی از روابط بینالملل اسلامی است. تعیینکنندگی نیروهای جهانیشدن بهویژه سرمایههای بینالمللی و فناوری و همچنین قدرت فیزیکی و مادی بازیگران بزرگ از آمریکا گرفته تا چین و هند و آثار تعامل آنها بر اقتصاد ایران از جمله از طریق اعمال تحریمهای اقتصادی و امنیتی، بلوکه کردن فروش نفت و فرآوردههای ایران، تحریم سرمایهگذاری، خریدوفروش و تأمین قطعات و مواد اولیه و کالاهای دومنظوره مورد نیاز صنایع ایران از نفت گرفته تا هوانوردی و خودرو و همچنین منع دسترسی کشور به کالا، خدمات، دانش فنی، خطوط اعتباری بانکی و حتی استفاده از سامانههای نقلوانتقال اعتبارات و نرمافزارهای گوناگون قابلبهرهبرداری در عرصههای گوناگون، زندگی جدید اجتماعی – مبتنی بر فناوریهای جدید و الکترونیک – در جمهوری اسلامی ایران را در تنگنا قرار داد.

تصاویر ماهوارهای جدید نشان میدهد، روسیه در هفتههای اخیر همچنان به تقویت نیروهایش در شبه جزیره کریمه و در نزدیکی مرز با اوکراین ادامه داده است، در حالی که به آمریکا برای مذاکرات درباره تضمینهای امنیتی مورد نیازش فشار میآورد.